24 Haziran 2010 Perşembe

Hırsızın hiç mi suçu yok?

Sorular soruyorum içinde "neden"ler geçen.

Neden bir olay gerçekleştiğinde bir kişi, bir grup, bir kurum veya bir x değişkeni suçlanır? Neden suçlananın bir diye ortacı(sıfatı) olur. Neden suçlu tekildir?

Bu soruları neden soruyorum? Çünkü etrafımda bir şeylerin hep birilerinin üzerine yıkıldığını görüyorum. Olay iyi de olsa kötü de olsa, x kişisi veya grubu neyse işte, yapana inatla baskı yapıldığını fark ediyorum. Neden olayları hep "bir" ortaçlı değişkenlere atıyoruz.

Aklıma bir fıkra geldi.

Bir gün Nasreddin Hoca’nın eşeği çalınmış. Can sıkıntısı içinde durumu komşularına anlatınca her kafadan bir ses çıkmaya başlamış.
Birisi:
- Hocam niye ahırın kapısına iyi bir kilit takmadın sanki?
Bir başkası:
- Evine hırsız giriyor da senin nasıl haberin olmuyor?
Bir diğeri de:
- Hocam kusura bakma ama eşeğin çalınmasına en büyük sebep
yine sensin. Çünkü doğru dürüst bir ahırın bile yok. Nereden baksan dökülüyor.
Hoca kızmış!
- Yahu, demiş, iyi, güzel de kabahatin hepsi benim mi? Hırsızın hiç mi suçu yok!

Fıkrada olduğu gibi nedense hep "bir" ortaçlı değişkenlere yükleniyor suç. Benim düşünceme göre ortada bir suç varsa suçlu "bir" ortaçlı bir değişken değildir. Suç aslında herkesindir. Evet suçlu olan herkesdir. Ne alaka yahu? Diyelim ki bir çocuk daha yeni yürümeyi ve konuşmayı sökmüş olsun. Eline de top vermiş ol evdeyken. Çocuk oynarken vazo kırılsın. Böyle bir durum olduğunda ilk dayak yiyecek olan genellikle çocuktur. Gel gör ki çocuk vazoyu kırmadan onun değerini öğrenemez bu bir. İkincisi evde madem bir çocuk var, (değerliyse) vazonun orada ne işi var? Üçüncüsü madem evde kırılası eşyalar var topu niye veriyorsun yeni yürümeyi sökmüş çocuğa? Bu işi topu yapandan muhtemelen plastik olan topun yüzünden plastiği icat edenlere kadar götürebiliriz. Bu durumda suçlu olan ne çocuktur, ne topu verendir,
ne vazoyu koyandır ne de topu yapandır. Burada suçlu herkesdir. O yüzden çocuk boşuna dayak yemiştir :D

İşte bir olay olduğunda bu açıdan bakarım / bakmaya çalışırım. Hani beni bazı olaylarda tepkisiz görürsünüz ya işte tam olarak bu açıdan bakıyorumdur o zamanlarda. O yüzden sus pus olmuşumdur. İşte o zamanlarda suçluyu aramıyorumdur. O zamanlarda suçun oluşma sebebini düşünüyorumdur sadece. Suçluyu değil :D

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder